121021 - Livet i Matanana

 
Jag vet inte vad jag ska börja berätta om. Det känns som att jag nyss kom hit samtidigt som jag har varit med om så mycket att det känns som att jag varit här i ett år.

Vardagen skiljer sig väldigt mycket från hemma. Vi går upp klockan sju mån-fre, äter frukost och jobbar till tre ungefär med paus för lunch runt halv ett. Vid halv sju ungefär är det middag och vid nio ligger vi i sängen för att sova. Jag är så fruktansvärt trött här!!!

Det vi jobbar med för tillfället är att få barnhemmet klart innan vi åker hem. Vi har snickrat pallar och klädhängare och så håller vi på och gräver en toalettledning. Ett hål i marken och ett långt djupt dike till ett jättehål där allt ska samlas. Det ska läggas i rör och på två ställen ska det även bli brunnar som man kan öppna om det blir stopp, dessa ska också vara djupa.

Marken är jattehård så först får vi hugga i jorden med ett järnspett och sedan skyffla bort med spade. Jag har blåsor i hela händerna och märker att jag inte alls är van vid den här typen av arbete. I Sverige hade vi använt maskiner till allt arbete vid ett bygge men här är det bara muskelkraft och hårt jobb som gäller. Inga grävskopor, slipmaskiner, borrmaskiner eller sågmaskiner. Enbart halvtaskiga verktyg.

Barnhemmet vi håller på med fanns sedan innan men brann ner förra året och nu håller vi på och återuppbygger det så att alla barnen kan sova på samma ställe istället för att ligga lite överallt och dela sängar.

Ytterväggar, tak och delvis innerväggarna är klara så det finns en del kvar men jag hoppas vi ska vara klara och att barnen flyttat in innan jag åker hem!

Det ska också bli rabbater runt barnhemmet så en dag skyfflade vi grissand (sand blandat med grisbajs) från en grishage med skottkärra till rabatterna. Det är så sjukt torrt här eftersom det inte regnat på ca ett halvår så det yrde på ganska bra.

Vi är dammiga och smutsiga hela tiden och det finns inget rinnande vatten. Jag har slutat bry mig om att jag är smutsig nu, det är ingen idé att tvätta sig på kvällen för dagen efter är man lika smutsig i alla fall.

När man i alla fall ska försöka duscha går det till på följande sätt:
1. Man går till brunnen och hämtar några petflaskor med grumligt vatten.
2. Man klär av sig och går in på toaletten.
3. Man står över bajshålet och häller lite vatten på sig.
4. Man tvålar in sig.
5. Man häller lite vatten på sig för att få bort tvålen.
6. Man torkar sig på handduken som i sin tur blir brun.

Resultatet blir att man blir renare än innan utan att för den sakens skull faktiskt bli ren. Jag har gjort detta två gånger på två veckor, i övrigt har det blirvit lite tvätt under armarna följt av deo.

Håret har jag tvättat en gång och det var tio dar efter avresa. Detta utfördes genom att stoppa huvudet i en hink med grumligt brunsvatten. Ibland är vattnet nästan klart och ibland är det brunt.

Toaletten vi har är ett hål i marken med ett rör som leder skiten till okänd plats. Man gör det man ska och sköljer ner med brunnsvatten. Papper slänger man i en påse som vi tömmer bakom huset i ett hål. Det är äckligt i det hålet. Dörren in till toaletten går inte att stänga och är egentligen inte ens en riktig dörr så man kan säga att man vet exakt vad som försiggår där inne.

Tvättat har jag inte gjort än men har hört att det knappt är lönt då inget blir rent.

För att övergå till maten kan jag berätta att den inte är så varierad men inte heller äcklig.

Frukosten består av vitt bröd som ibland är svart. I övrigt varierar det mycket vad som finns att ha till. Oftast finns det smör. Ibland finns det jordnötssmör och till och med ost. Tomat och rödlok finns ibland och ibland finns det ägg. Jag brukar när jag har möjlighet köpa avokado i byn att ha till frukost och har även köpt på mig havregryn så jag kan börja göra gröt. En dag gjorde vi fattiga riddare och då var det fest!!!!

Lunchen brukar bestå av rester från gårdagens middag alternativt en omelett innehållande gårdagens rester. En dag fick vi rårakor och det var riktigt gott! Lunchen brukar vara det trevligaste målet på dagen.

Till middag får vi alltid böngryta som serveras med kokt potatis, ris, spagetti med grönsaker eller banansoppa som smakar potatis. Ibland får vi tomatsås och ibland spenat. En gång fick vi pannkakor till.

Maten är god men jag tror inte att jag kommer vara så sugen på bönor och potatis när jag kommer hem!!!

Det är väldigt sällan det serveras kött och när det funnits har jag hoppat över det. Känns onödigt att chansa.

Fram tills igår var det enda köttet jag ätit ett bar bitar grillad get. Det smakade jag när tjejerna upp i hotellet (volontärhuset) hade köpt en get som de slaktat och grillat över öppen eld pa gården. Smakade okej.

Vi är för tillfället 17 volontärer från Sverige här så alla kan inte i bo i volontärhuset. Vi fem som kom samtidigt bor i ett hus som varit gästhus och som ligger på Moyo kwa Moyo. Det är mysigt för barnen kan komma och hälsa på oss. Hotellet ligger lite för långt bort.

När de kommer och hälsar på brukar de hjälpa till om vi håller på och bygger något eller så ritar vi lite. Barnen som bor här har alla en fasansfull bakgrund men har det bra på Moyo. Jag ska berätta mer om barnen i nästa inlägg tänkte jag.

På helgerna är vi lediga och förra helgen var det bland annat lite fest på hotellet då geten grillades och så solade vi lite och hade det trevligt.

I fredags gjorde vi en brasa på hotellet, grillade pinnbröd med kanel och socker samt smörade dem efteråt. Smakade kanelbulle.

Igår morse gick vi upp vid sex för att åka på safari. Det tog 5 timmar till Ruaha Park och det var Ernest som körde oss fem dit.

Vi åt lunch inne i parken och det var kyckling och pommes. Gott! Sen åkte vi runt i jeepen med öppet tak hela eftermiddagen och såg massa fina djur; Elefanter, zebror, flodhästar, giraffer, fåglar, impala-antiloper och inte minst ett gäng lejon!!!! De var helt fantastiska!!!

När det var dags för middag var vi trötta men nöjda och fick återigen lite kött att äta. När vi skulle gå tillbaka till vår lilla stuga blev vi erskorterade av två män och en av dem hade ett jättevapen. De pratade om lejon och säkerhet.

Inne i vår stuga var det fruktansvärt varmt så jag kände att jag inte stod ut med att dela säng och tänkte därför lägga ner soffans sits på golvet och sova på den. Under den hittar jag istället en död orm som luktar ruttet. Jag slängde den i papperskorgen och tog kort på den. Ernest sa sedan att det kan ha varit en svart mamba vars gift dödar en människa på 15 min. Tur att vi inte visste det när vi skulle sova!!!!

Idag gick vi upp klockan fem för att se fler djur i soluppgången. Vi såg samma djur som igår men fler lejon och vi kom så nära som tre meter ungefär. UNDERBART!!!

Inatt ska vi sova på hotell i Iringa för att sedan åka hem till Matanana imorgon. Jag ska tvätta håret ikväll och det ska bli väldigt trevligt.
 
 
Koncentrerade gullungar som ritar.
 
Savannens härskare.
 
 Fina jättar.
 
 
 Vacker häst.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0